Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Udbudsspam koster gulventreprenøren en halv dags unødig spildtid om ugen

Gulventreprenører smider hver dag penge ud af vinduet på arbejde med irrelevante udbudsopdateringer fra rådgiver og hovedentreprenør. De såkaldte transaktionsomkostninger skønner Dansk Byggeri er omkring fem milliarder kroner om året. For en større gulventreprenør koster det rask væk en halv arbejdsdag om ugen.

200-300 mails dumper typisk ind i indbakken hver dag hos Gulvbranchens medlemsvirksomheder. Vel at mærke mails, der i langt de fleste tilfælde er fuldstændig irrelevante for gulventreprenøren. De mange mails handler om udbudsopdateringer, og derfor kan gulventreprenøren ikke bare slette dem. De er nødt til at forholde sig til hver enkelt opdatering for at være sikre på, at der ikke er sket ændringer i netop deres del af entreprisen.

Penge ud i luften
 – Jeg hører fra mine medlemmer, at rådgivere og hovedentreprenører spammer dem helt vildt med konstante projektopdateringer. Problemet opstår, når hver eneste ændring i projektet, stor som lille, bliver sendt ud til alle entreprenører. En ændring, der vedrører f.eks. vinduer, er jo ikke relevant for gulvlæggeren. Vi skal denne form for udbudsspam til livs. Det meste er spildt arbejde og er dermed penge ud i luften. Penge, som i stedet kunne bruges til vækst og innovation, siger branchechef Anders Hjorth Jensen, Gulvbranchen i Dansk Byggeri.

 – De udgifter, som virksomheder afholder i forbindelse med afgivning af tilbud på en opgave, kaldes transaktionsomkostninger. Det er omkostninger, som virksomheden afholder for egen regning, og som de ikke kan fakturere.


Du kan læse hele indlægget i den seneste udgave af Magasinet GULV!