Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Uddannelser på charmeoffensiv

Flere unge skal kende til gulvlæggeruddannelsen, og flere virksomheder skal tage lærlinge. Gulvlæggeruddannelserne skal derfor i den kommende tid på charmeoffensiv hos arbejdsgivere og på erhvervsskolerne

Steffen Enstrøm, faglærer fra gulvlæggeruddannelsen på Next uddannelse København, skal i de kommende måneder rundt på både skoler og arbejdspladser inden for gulvbranchen. Målet er at få flere af de unge til at vælge gulvlæggeruddannelsen og samtidig sørge for at virksomhederne også tager deres del af ansvaret i form af lærlingekontrakter. De første kontrakter er allerede underskrevet.

- Formålet er at komme rundt på skolerne og fortælle om uddannelsen som gulvlægger. Jeg ser mit job som at matche virksomhed og lærlinge. De unge drømmer ikke om at blive gulvlægger, de tænker, at de skal være tømrer, for det har de hørt om. De tror ikke, at det er en uddannelse, men at man skal være tømrer for at lægge et gulv, siger Steffen Enstrøm og fortsætter:

- Hver gang to forlader faget, kommer kun én ind i faget. Det går jo ikke på længere sigt. Vi mærker derfor tydeligt, at virksomhederne har brug for arbejdskraft. Og det bliver desværre kun værre de kommende år, siger han.

Årligt uddannes cirka 32 gulvlæggere.

Interesse for mesterlære
Samme melding kommer fra underviser Jesper Krogh fra Mercantec i Viborg.

Vi har kun syv på det hold, der skal til svendeprøve nu. Det er det laveste nogensinde, siger Jesper Krogh, der deler Steffen Enstrøms optimisme og tro på, at det kan lykkes at få flere ind i faget.

-Vi har allerede mærket en øget interesse og har 15 på det nye hold, der lige er begyndt. Vi har også mærket en betydelig interesse for at starte direkte i mesterlære. Det er mere attraktivt for dem, der måske ikke lige har lyst til at sidde så meget på skolebænken igen, siger Jesper Krogh.

Sidste år havde skolen stor succes med at tage rundt til andre erhvervsskoler og fortælle om gulvfaget til de unge på grunduddannelse. Det betød, at der blev indgået næsten 50 procent flere kontrakter end året før - 45 mod 30 kontrakter i 2014. Derfor vil Jesper Krogh fortsætte strategien og håber på at kunne fastholde succesen.